Sparvöga

Alla inlägg den 1 april 2009

Av Viveca - 1 april 2009 02:09

Längtar till sommaren...


Av förra årets planer var det inte mycket som blev av. Men man måste ju drömma. I år tänkte jag att E skulle få gå på rid- och körläger, tips från hovslagaren. Fyra dagars dagridläger med MYCKET körning och ridning. Det verkar bättre än det som tillhandhålls av ridskolan där de tydligen mest får leka lekar och inte rider den största delen av tiden. Hon kommer nog lära sig jättemycket om hon går på det. Det verkar jättekul. Synd att man inte är barn och får vara med.


Inkörningskurs skall vi gå på. Det måste bli av. Sedan har jag inte så mycket fler krav, mer än fint väder, varmt i vattnet, myggfria och ljumma kvällar, att familjen håller sams...;)

Av Viveca - 1 april 2009 01:40

Jag gör ett nytt försök att skriva ett inlägg. Det är vanskligt att skriva på natten. Många passar på att uppdatera hemsidor etc. Jag hoppas dock att det går vägen nu.


I lördags tömkörde vi Vilda och hade som mål att M inte skulle ingripa för mycket utan bara gå bredvid med löst grimskaft.


Det blev en riktig AHA-upplevelse. Det var svårt att styra i skogen mellan alla träd och snår. Det var då jag upptäckte hur lättsvängd Vilda är. Jag behöver helt enkelt arbeta mycket mer med stöd på yttertömmen vid svängar annars vänder hon helt om.


Nybörjare är vi båda två, men den här dagen var det hon som lärde mig en massa(igen). Det blev lite krokigt och en del ryggningar när jag svängt in i för snåriga gläntor. Vilda var lite stissig pga att jag hade svårt att hålla reda på tömmarna i skogen. När vi sedan kom ut på vägen och hon förstått att hon inte fick äta och inte heller välja väg själv släppte allt.


Det gick att med mycket små hjälper förflytta henne i zickzack över vägbanan och vi prövande även ledande tömtag. Vi avslutade med trav i uppförsbacke, avsaktning och till sist halt inne på gårdsplanen. I paddocken varvade vi ned. Återigen gick ögonen i kors på Vilda. Hon hade fått jobba mycket med hjärnan. Hon var så duktig och nöjd med öronen framåt hela tiden när hon jobbade.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards