Sparvöga

Alla inlägg den 26 oktober 2009

Av Viveca - 26 oktober 2009 16:00

Igår var det dags för ridträning igen. Tränaren kommer ungefär varannan helg till stallet. Jag har dock jobbat nästan varje helg hon varit där samt att Vilda blev sjuk. Därför blev det andra gången vi var med igår.


  


Vilda är inte jätteförtjust i paddocken som jag nämnt tidigare. Hon har dessutom börjat med något nytt: Att flytta ut rumpan precis när jag ska sitta upp från pallen. Igår var hon extra envis och till sist fick M hjälpa mig upp. Jag fick beröm för mitt tålamod när jag gång på gång flyttade pallen efter hästen och hästen till pallen, men eftersom tiden gick (något som jag inte brukar bry mig om annars)gav jag upp. Väl uppe blev det i vanlig ordning lite demonstration av hennes berömda vilja. Hon travade som en galning när vi skulle skritta runt och vägrade gå framåt och trava när vi skulle göra det. Till sist fick jag henne med mig och hon frustade nöjt ibland.


Några ställen i paddocken inbjuder dock till vila tycker Vilda. Vid husse, grinden, tränaren och när vi ska svänga över ridbanan i trav. Man vet aldrig kanske är de andra människorna snälla och säger till puckot på ryggen att nu ska Vilda vila. Därför fick jag använda spöet att dutta med som tillägg till mina frenetiskt arbetande skänklar.


Min sits behöver verkligen jobbas på, då jag i min iver att tänka framåt just hamnar mer och mer framåtlutad och skänklarna åker upp. Nu har jag fått hemläxa på detta. Vilda är rolig hon trivs trots allt med ridningen och vinklar öronen mot mig uppmärksamt hela tiden, men ändå så vill hon bestämma lite själv.


Vi tränade på att göra halt (när jag bestämde). Och sedan komma fram i skritt igen. Tränaren sa -Du kan göra "det där" vid elstolpen. Hon sa att Vilda är så lyhörd så hon snabbt lär sig kommandon, därför vågade hon inte använda ordet halt;) "Stanna" brukar vi använda som kommando annars, och stannar gör hon mer än gärna.


Det svåraste var att behålla traven när vi vände över ridbanan, men till sist lyckades vi (slutet av filmen). Vi skulle sakta av när jag bestämde det. Därför började jag redan innan svängen. Det skulle vara till skritt, men blev halt istället. Hon var så trött då, så till sist nöjde jag mig med ett par steg fram.





Lägger till filmen från förra träningen (090719), mest för att jag själv skall kunna jämföra:


Hon fick mycket beröm och god mat i stallet, min duktiga envisa lilla snutta. Hon verkade inte direkt fysiskt trött. Varken anfådd eller svettig var hon.


Tränaren tyckte att sadeln satt väldigt bra och att Vilda verkade trivas med den, eftersom hon jobbade fint med ryggen, sökte sig nedåt och fick in bakbenen bra under sig. Tränaren är även sadelutprovare, så det känns himla bra att få bekräftat att sadelvalet är rätt.


Nu har jag en del att öva på när det gäller sitsen och skall ta med mig detta samt det jag lärde mig på CL´s kurs och träna, träna träna. Hoppas nu att det torkar upp litet så vi kan rida åttor runt träden i skogen istället för att harva i paddocken;)




Av Viveca - 26 oktober 2009 12:36

Idag är det en regnig dag. Passar på att få färdigt M´s bokföringspapper. Försöker samtidigt som jag gör detta städa och ladda upp en film från ridträningen igår.


Funktionen att klippa ihop filmer har tagits bort från Photobucket, om man inte betalar förstås;) Har dock ett sådant program på min dator, men det kan inte läsa videofilerna från kameran (Quick time). Gårdagkvällen ägnade jag därför till att pröva att ladda hem diverse program samt att skriva fakturor. Fick efter mycket om och men ihop en film och laddade upp den på photobucket för att kunna lägga in den i bloggen, men den stoppades pga att jag använt copyrightat material, ojdå, det var nog musiken. Verkar vara hög tid att skaffa en kamera som filmar mer än snuttar och som spelar in ljud;) Tråkigt att se videos helt utan ljud, tycker i alla fall jag.


Envis är jag dock så jag fortsätter tills filmen är publicerad;) Nu med annan musik. Tur det tar lite tid att ladda upp, då blir det annat gjort här hemma också.

Ha en bra dag, så länge!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards