Sparvöga

Alla inlägg den 28 oktober 2009

Av Viveca - 28 oktober 2009 18:59

Nu har jag funderat, kollat, jämfört priser och tester samt diskuterat med M. Han vill ha en så enkel kamera som möjligt, medan jag (som alltid) vill ha en med lite mer möjlgheter till egna val. Men efter lite funderingar så handen på hjärtat. Hur ofta kommer jag orka släpa runt på en skrymmande systemkamera som dessutom kan bli stulen, lerig och repig? Skulle dock velat ha den här Nikon D5000, men jag får sansa mig. "Lillebrorsan" Nikon D3000 verkar himla trevlig med, men har ingen videofunktion.


Kollade istället på kompaktkameror, med s.k långzoom. De har ett bättre objektiv än många av de andra kompakta modellerna. Min nuvarande kamera är en Nikon Coolpix 4300 och därför har jag snöat in på Nikon. Det lutar åt en sådan här. Sony har en liknande, med fler möjligheter till egna inställningar, men priset skilde ganska mycket på dem.


Har nog bestämt mig nu;)

Av Viveca - 28 oktober 2009 07:39

Har nu ätit frukost och ska snart krypa i säng.


Tänkte bara höra med er om tips på kamera. Jag har ju gnällt X antal gånger på att min kamera är långsam och filmar bara snuttar utan ljud. Då den är så långsam blir det också en massa bilder på halva hästar, människor, katter, och annat som rör sig eftersom de försvinner ur bild innan kameran knäppt färdigt.


Som här till exempel

  


Har jämfört olika modeller på nätet och nu är jag ännu snurrigare.


Systemkamera eller kompakt? Fördelar med en systemkamera är ju att de ofta är snabbare och att de erbjuder litet mer variation och valmöjligheter mellan automatiska och manuella funktioner. Dessutom kan man ju använda olika objektiv. Man kan lära sig att fotografera istället för att bara trycka på knappen. 


De kompakta är lättare att ta med sig och det finns faktiskt några som har riktigt bra objektiv. Vissa erbjuder dessutom lite inställningsmöjligheter, medan med andra är det bara att sikta och trycka.


Videofunktion vill jag ha därför går några av de billigare systemkamerorna bort. De bättre kompaktkamerorna med lite fler möjligheter kostar ungefär lika mycket som de billigaste systemkamerorna.


Jag har letat upp några favoriter, men återkommer med mer info. senare. Nu snurrar det i huvucet. Varför måste alla tekniska apparater ha så konstiga beteckningar DCS-H20, F-7... L100, osv (bara exempel) Jag har en absolut favorit, men den är litet dyr.


Kom gärna med tips och förslag eller berätta om er kamera.


Nu ropar sängen!

Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards