Sparvöga

Direktlänk till inlägg 26 november 2010

Gymkort inget för hästägare...

Av Viveca - 26 november 2010 20:08

Hej på er!

Nu har vi äntligen fått tag i småbalar med halm. Onsdagen gick åt till att röja bort en del av den gamla halmen och höet på loftet. Planen var att få bort allt, men det verkar vara en osinlig mängd däruppe. Fem lastbilslass blev vi av med i alla fall. Mats körde fast med lastbilen på åkern när han tippade första lasset.

  


Det blev till att hämta traktorn.

  


Mats kunde ju inte dra loss lastbilen själv, så jag gjorde "lastbilschaffis" premiär, typ tio meter tills vi kom upp på vägen, lite läskigt.


Sedan fick jag köra tillbaka traktorn, nu börjar det verkligen bli bondvarning;) Att det ska vara så många och tröga pedaler på den...Men det gick riktigt bra.


Halmen tog sig bra i blåsvädret


  

Blåsten fick den även att yra överallt där den inte skulle vara inklusive in i ögonen och näsan, blä.


Ett riktigt mastodontjobb, utan slut i sikte... tills Mats ropade. Jag har hittat en loksele. Det var en konstig maskäten sak:

   

Draglädret var av järn(?) Kanske använt till en oxe?


Det blev i alla fall mer spännande att få ut halmen, kanske fanns där mer skatter/museiföremål...

Japp en stund senare, en loksele till:

     

I något bättre skick, men det blir nog en stallprydnad av den. Ska (när jag inte har något bättre för mig;)) rengöra och putsa upp den.


Vi fick även upp den första hösilagebalen på loftet. Småbalarna börjar sina så smått.


    


Mockade även ur det mesta av bädden och fyllde på ny fräsch torv.

Rena rama träningspasset. Var ganska mör när det var dags att åka till jobbet;)



Igår fick jag in halm i utedriften efter att ha mockat ut mängder av frusna bajsbollar. De använder boxen flitigt nu.

  

Ett lastbilslass med ny fräsch halm och lite extra hö.


När jag väl kom ut med halmbalarna hade Vilda naturligtvis lagt en ny bajshög mitt i boxen(suck!)


Halmen var mycket uppskattad. Inte minst för att den går att äta. Ägnade en kvart åt att få Marko våga sig in i boxen, eftersom matvraket Vilda ställt sig mitt i boxen för att vakta alltihop. Hon ville ha allt helt själv. Jag fick knö undan henne till ena sidan och sedan locka och pocka med Marko. Till sist gick han in och efter att Vilda börjat backa mot honom och jag ställt mig emellan med ett "passa dig!" så rådde snart lugnet i det lilla boet. Det var riktigt mysigt för dem med en mjukare bädd att ligga i. Torven blir väldigt hård när det blåser så kallt nu.


Halmen gav dessutom lite julkänsla med sitt mjuka prasslande.

    

Ska nu dricka upp min glögg och sedan ut och natta de små julkusarna:) 

 
 
Kicki

Kicki

26 november 2010 22:26

vad spännande att hitta gamla grejer! tänk om de kunde berätta vad de varit med om?!!

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

27 november 2010 09:54

Ja det är spännande. Ska bli kul att dra ut alla gamla redskap från vagnskjulet till våren och gå igenom vad vi kan använda. Timmerkälke, såmaskin och lite annat smått o gott:)

 
Stina

Stina

27 november 2010 07:00

Bondevarning *s*

Nä, nytt gymkort behövs då inte.
Jag har träningsvärk idag efter allt snöskottande igår, fy bövelen säger jag bara =(
Ni verkar inte ha fått så mkt snö hos dig ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

27 november 2010 09:56

Ja man känner att man lever i alla fall;)

Det har snöat och snöat här, men det har samtidigt blåst en hel del, så på vissa ställen ligger det drivor och på andra stället är det bara ett tunt snölager. Idag verkar det blåsa mindre. Skönt, för -8 grader blir nog som -20 i vinden, västkusten är fantasktisk;)

 
Ann

Ann

27 november 2010 11:22

Å vad spännande att hitta massa gamla saker!
De blir säkert fina att fixa iordning!
Själv tycker jag att halm är det bästa strömedlet, och mysigast!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

28 november 2010 13:03

Det är spännande, men tyvärr har det varit en del trämask som ätit på balkar och annat i ladugården, så även på selarna. Hoppas de är döda dock. Det är mysigt med halm, men jag tycker det är svårt att mocka utan att få med det rena. Kanske en vanesak. Vilda är en jordfräs och gömmer bajset...

 
ylle

ylle

30 november 2010 19:12

ja tänk vad gammalt hö och halm som ska BORT känns för MYCKET, men när det ska räcka så känns det alltid för LITET... inget kul att jobba med dammigt gammalt skit inte.. men kul att elda.. *pyromanen Ylle*

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

1 december 2010 01:03

Precis så känns det Ylle:) Sedan är det alltid värre att städa bort annans skit än sin egen...
Usch vet inte var tiden tar vägen, bloggen känns lite misskött. Inte känns det som om jag får mer tid till hästarna heller, snarare går mer tid till fodring, mockning, vattenkånkande och dylikt. Kan ha att göra med att den ljusa tiden på dygnet är så kort. Sen så blir det natta;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards