Sparvöga

Alla inlägg den 5 februari 2011

Av Viveca - 5 februari 2011 17:49

Hej alla!

Den hemmagjorda "booten" har fungerat alldeles utmärkt. Vilda verkar piggare i steget nu. Ska kolla om hon har puls ikväll. Kunde inte känna någon högre upp i morse som tidigare, men skall även känna nere vid kotan. I samband med fodring måste man vara sparsam med närmanden när det gäller den lilla märren;) Fick i alla fall rätta till "stöveln" lite upptill och se att allt satt som det skulle.


När jag skulle in och äta frukost såg jag att en styck gummibalja:   


...hade blåst ned i bäcken och satt delvis in i betongröret som går under övergången mellan hagarna. Tyckte att det var bäst att ta bort den. Vattnet var dock mer strömt än vad jag räknat med så i stället kilades baljan fast som en propp i röret.


Åt frukost och bad Mats hjälpa mig med baljan. Han tyckte vi kunde vänta till efter vi varit i affären, men jag stod på mig som tur var. Det var redan en liten sjö i hagen. När han fått på sig vadarbyxor gick vi ned och skulle åtgärda stoppet. Hästarna tyckte det var väldigt intressant att husse och matte plaskade runt i den lilla sjön som bildats. De ville gärna vara med. -Nej, Vilda inte med din hov! BACKA! Fick ta repet jag hade och vifta bort dem med. Vilda är dock inte den mest lätta att vifta bort;) Marko däremot blev lite väl rädd. De var dock snart tillbaka så istället fick jag muta lite med morötter för att få dem att stå torrt.


Marko tyckte repet var riktigt läskigt efter detta, så jag passade på att först snurra det i luften precis framför Vildas huvud för att visa honom att hon inte bryr sig. Sedan drog jag det över Vilda på hela kroppen.


Närmade mig sedan Marko som följt det hela nyfiket. Han nosade självmant på repet och fick beröm (morötterna var slut;)) Sedan strök jag med det över halsen. Då spände han sig något mer, fortsatte tills han slappnat av och sedan över hela kroppen. Benen är känsligast. Det blåste till så en repända träffade oplanerat längre ned på benet än jag tänkt. Då ryckte han till, men stack inte iväg som han gjort innan när han såg repet. Till sist var han ganska avslappnad och sänkte huvudet för kel med repet över manen och huvudet. Duktig liten hispepelle;)


Detta får vi öva mer på för att nudda honom med tömmar längs sidorna och baken är inte helt säkert ännu.


Det är kul när man får ett tillfälle att träna oplanerat. Där tillfället och situationen bara kommer till en.


När vi fått undan det mesta vattnet öppnade jag till hästarnas favorithage. Där är det torrare och renare, men svallisen vid övergången är delvis kvar. Den har dock börjat smälta och Vilda gick så försiktigt med sitt hovpaket så jag vågar ha det öppet nu:)


Baljan fick Mats loss till sist när han tömt tillräckligt med vatten genom att böja den med ett spett.


Sedan åkte vi och shoppade lite.

Bla ett storpack bomull på Granngården, vilket jag hade tänkt köpa i torsdags men glömde så jag istället fick åka till apoteket och köpa ett litet....


Köpte även plåsterspray med tjära i. Tänkte att det kunde vara något för hålväggar? Någon som testat?


En ny stark pannlampa. Den jag haft till nu blir allt svagare så den är inte mycket att ha.

  

Här ser man övergången över bäcken, där alla stängsel möts där är det is. Nedanför den blå spannen är bäcken med betongröret. Tänk vad fint och olerigt det var i somras:) Hagen hitom är där de gått mestadels och i favoriten är där de står på bilden. Den hagen är bäst dränerad och finast.

Nej nu skall jag ut och titta till pakethästen och fixa lite.


Ha en trevlig lördagkväll alla!


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards