Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Foder...

Av Viveca - 18 september 2011 10:16


Hej alla!


Har i dagarna två (nästan) suttit med foderstatsberäkning. Jag använde mig av en gammal excelmall jag haft förut. Nu börjar jag närma mig slutet...puh.


Var till en början väldigt nöjd med hösilageanalysen. Ts är bara på 41%, men det tyckte jag först var bra för då får de mycket att tugga. Sedan tror jag ju inte att Ts är 41% hela tiden. Jag brukar sprida ut hösilaget för att det skall torka lite och hålla längre särskilt i början när jag stödfodrar. Detta hade jag ju dock missat när jag öppnade första balen. Fy, det hade börjat komposteras, mycket snabbare än jag är van vid, men det är ju som sagt väldigt blött.


Energin är på 3,8 MJ/ per kg foder och smrp/MJ är 8,2. Så det bådar ju ganska gott för tjockisen. Marko får jag nog ge något kraftfoder vid sidan och kanske även till Vilda vid träning pga det låga energinnehållet.


Skulle här lägga in tabellen, men den fick inte plats...

Det är lite krångligt att skriva in fomlerna och lägga in all data i Excel, men det är värt det när man sedan kan ändra mängderna och programmet räknar själv:)


Ha en bra dag alla!



 
 
ylle

ylle

18 september 2011 15:15

Skulle inte kalla 41% TS för hösilage, utan snarare ENSILAGE. Blötheten kan ge problem, som diarré o dyl. Bra om du lägger ut den innan så att det torkar litet.
Jättefin header, och vilken fin presentationsbild av dig!!!!!!!!

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

18 september 2011 16:08

Ja det var väldigt blött. Jo, jag får lägga ut det och torka det. Då stämmer ju dock inte analysen riktigt, men det får bli som det blir. De verkar tycka att det är smakligt i alla fall och magarna mår bra:)
Tack!

 
Ingen bild

Anna

20 september 2011 16:16

det fins gratis foderstatsberäknings programm på nätet annars

Viveca

20 september 2011 20:10

Har använt pc-horse någon gång och Hippocampus fast det senare har de tagit bort och Pc-horse är bara gratis en stund, sedan måste man köpa det:) Har även kollat Freefarms program, men där kan man inte lägga till så mycket eget foder.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards