Sparvöga

Direktlänk till inlägg 9 juni 2013

Ganska skönt med sommar trots allt.

Av Viveca - 9 juni 2013 10:30

Fredagkvällen tillbringades på restaurang Pater Noster i Skärhamn.


Riktigt god mat och fin utsikt:

 


På lördagen var vi på Tofta gård på veterandag, med gamla traktorer, bilar och mopeder. Strålande sol, mycket folk och god mat. Doris skötte sig exemplariskt och blev kär i en äldre labradorherre. Hon är i höglöp nu, vilket gjorde många hundnosar trötta skulle jag tro.


Doris var trött efter detta:

 


Som vanligt så ville hon ha kroppskontakt i bilen.


På kvällen var det Vildas tur. Hade häromdagen tänkt rida barbacka av flera skäl. Framförallt skönt för Vilda att få vara nästan naken någon gång under sommaren. Det blir varmt med eksemtäcke framförallt nu när hon har magdel på igen. I lördags var det dock mer lämpligt när Mats var hemma.


     


Jag har suttit barabacka på Vilda några gånger, men inte mycket. Hon har ganska spetsig rygg även om den sommartid är inbäddad;)


Jag själv har inte litat på min balans och brukar tycka det känns halt och när jag blir osäker så spänner jag mig och då är det kört.


Det var tur att Mats var hemma för Vilda ville inte stå still bredvid pallen.


De första minuterna var det lite svajigt, men vi höll på en bra stund på ridbanan och utökade tiden i trav allteftersom,


Mats filmade en liten stund.


 


Sedan kunde jag inte låta bli att ta en runda i området. Kände mig klistrad vid ryggen till slut. En härlig känsla.


Vilda verkade trivas ypperligt utan sadeln och jag satt till och med kvar vid ett litet skutt när ett brevlådemonster anföll...


Vid grannens gård ville dock inte Vilda gå förbi. Det renoveras och fixas där och nu var det nya monster utanför.


Jag satt av och ledde henne samt började leta efter en lämplig "uppsittningsramp". Hittade en liten bergsknalle och fick ta sats för att hamna med magen över Vildas rygg och kravla mig över med benet. Det såg säkert väldigt graciöst ut med en tjockis som åt i lugnan ro under tiden en osmidig tant kravlade sig upp.


Det får bli fler barbackaturer. Vi fick jättefin kontakt och jag hade mycket mer kontroll på hjälperna och balansen.


 

Skönt att slippa den svettiga sadeln...


Ha en skön dag alla!



 
 
Stina

Stina

9 juni 2013 17:55

Jag har börjat rida barbacka på Billan av och till med tanke att det ska hjälpa mig med förbättra sits och balans och det är himlarns kul OCH nyttigt ! =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

10 juni 2013 01:08

Vad kul:-) Jag gjorde det en del i början men det var länge sedan som sagt. Det känns bra att märka skillnaden på då och nu. Tur att något går framåt;-) Marko har en perfekt barbacka-rygg men tyvärr lär det väl dröja innan jag vågar utan sadel på honom;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards