Sparvöga

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

Allround?...

Av Viveca - 13 oktober 2009 09:11

Det finns så mycket roliga grenar och genrer inom ridsporten. Tyvärr finns det en del avarter också där hästarna pressas och piskas till lydnad. Har förut skrivit litet om bruksridning, vilket verkar väldigt roligt och nyttigt. Vi har inte tränat så mycket som jag tänkte på dessa olika moment. Tanken var att det skulle bli lite miljöträning och ridträning på en och samma gång. Eftersom Vilda inte uppskattar paddocken något vidare när vi rider har vi lagt det på hyllan ett tag. Working equitation är liknande bruksridningen, men har lite andra moment och verkar himla roligt, men ganska svårt. Jag låter mig dock inspireras här med ett klipp på ett proffs.


Här litet bruksridning. Här ser man de olika momenten bra. Det går dock litet långsammare, men det är ju en annan nivå å det hela också. Intressant och mycket roliga övningar att ta vara på. Får be M snickra ihop en träbro till våren;) Att gå av och på från en lastbrygga tror jag vi blir bra på efter all träning att stå stilla vid pallen för "påstigning".



Stackars Vilda! Hon ska ju lära sig AR, WE, bli körhäst, ev. tricktränas, E vill att hon skall bli hopphäst...

Skämt å sido, allt vi gör och inspireras av går ut på att ha roligt tillsammans. Vi är här och nu, men ibland kan man ju drömma litet och fundera på vad det kommer att bli i slutändan. Lättlärd är hon i alla fall och begränsingarna ligger bara där man själv lägger dem.

Ha en bra dag alla!


 
 
Stina

Stina

13 oktober 2009 21:49

Första filmen var ju bara WOW !!!
Verkar himla kul måste jag säga ... nu vart jag sugen på det oxå !!!

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

13 oktober 2009 23:46

Visst verkar det kul:) Men man kan nog inte ha en istadig liten häst till fartmomentet;) Hoppas hon kommer tycka bättre om banan så småningom. Tömkörningen gillar hon var vi än är. Får fortsätta motivationsträningen. Hon har trots allt varit mer framåt i paddocken det senaste. Eller så får jag skaffa publik. Det gillar hon av någon anledning;)

 
Ingen bild

YLLE

14 oktober 2009 06:44

Bruksridning är helt toppen! Såna övningar som är bra att kunna till vardagsridningen dessutom, och i överkomlig fart = långsamt. Working Equation, tjaa, mycket FART är det då, och snurr...

 
Ingen bild

Viveca

14 oktober 2009 12:25

Ylle: Ja det var lite så jag tänkte och det kan göra ridträningen lite roligare med olika hinder och moment. Vi har tränat litet på det men det var längesedan nu. Att vända mellan fyra koner var inte så lätt. De flesta revs;) Ryggningsmomentet klarade hon jättebra. Backväxeln är bra på den lilla;) Nu blev jag riktigt sugen på att pröva igen, får se vad damen tycker om det.

 
Emelie

Emelie

14 oktober 2009 16:57

Inspiration :)

http://enapelsin.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards