Sparvöga

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Lite tankar om träning...

Av Viveca - 1 februari 2010 18:00

Åt snön går inte att göra så mycket, men på bloggen kan man ju täcka den med lite grönt istället för tvärtom;)


Läste en artikel i Hästfocus om bestraffning av hästar. Hur vanligt det faktiskt är och hur dåligt det funkar.


Sven Forsström som skrivit artikeln menar att det är effektivare att rygga hästen de gånger man behöver korrigera den av olika anledningar. Det är en stark dominanshandling och hästen kan direkt förstå handlingen och välja att acceptera den.


I vår begynnelse var det ryggning som funkade bäst när den lilla "ettermyran" försökte springa förbi, över eller på mig, och även bets och sparkade. I början fick jag repetera många gånger innan hon gav sig. Nu är det sällan jag behöver rygga henne annat än av praktiska skäl, tex när vi går in genom den lilla dörren i stallet och måste backa in i stallgången.


Det räcker att säga: "Back" eller visa med handen. Numer använder jag även kommandot: "lite till", vilket hon förstår oavsett åt vilket håll hon skall. Först riktningen, sedan "lite till".


Vi använder även "backen" vid tömkörning och backar in mellan bommar ibland. Det är bra om en blivande körhäst kan backa. I dessa lägen är det inte någon tillrättavisning dock och Vilda är inte dummare än att hon förstår skillnaden.


Fördelen med att befästa kommandon kommer sedan när man på hästryggen kan ge desamma och lägga till skänklarna. Vikthjälperna behöver inte hästen lära sig utan den gör rätt om man sitter rätt.


Nackdelen med ryggningen var att hon försökte rygga sig bort från arbete när hon började ridas. Ibland gick hon mer bak än fram;) Därför ryggade jag henne sällan uppsuttet ett tag och det gjorde susen. Nu ryggar vi endast något steg uppsuttet och sedan direkt fram, då får hon beröm.


Att stanna är också grundläggande. Fortfarande är hon dock svår att få igång efter en halt uppsuttet, men när vi tömkör funkar det galant.


Fördelen med halten och att hon kan stå stilla är att kunna få ordning på tömmarna vid tömkörning i lugn och ro.Att kunna spänna för redskap m.m vid körning och att hon stannar när jag ramlar av(har bara hänt en gång än så länge dock;)).


  


Så med facit i hand, så har vi faktiskt gjort en hel del rätt inför framtiden.


Så ett första tips till er som är i början av denna fantastiska resa:


Lär hästen följa dig, göra halt, rygga vid oönskat/farligt beteende.


Det finns många sätt, men oavsett vilket så ska belöning /eftergift komma direkt när hästen gjort rätt!



 
 
Stina

Stina

1 februari 2010 21:46

Ryggning som "bestraffning" - första tanken är : näää, det låter galet.
Så funderar jag lite ... njae...eller ...kanske ...
Jag får fundera lite till *s*
Såna här saker gillar jag att klura på =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

1 februari 2010 22:08

Fundera du Stina.

Att rygga hästen innebär att du flyttar den. Att bli flyttad är att acceptera den andre som högre i rang. Det finns mildare former/förflyttningar att använda än just ryggningen, men vissa är hårdnackade;)

Alla sätt är bra, utom de dåliga. Viktigt dock att inte bli arg, rygga direkt och ge beröm direkt när hästen ryggar. Ett steg räcker.

Om hästen envisas upprepar man det. Jag har ryggat henne längre sträckor ibland, men det uppfattas som ganska hårt av hästen. Åsikterna om ryggning går isär och vissa anser att man inte skall lära hästen att rygga före den är 2 år pga att den kan bli osäker och tappa självfötroendet.

Det jag tycker är viktigt här är att inte missbruka ryggningen för jag vill inte ha en "knäckt" häst. Vilda är allt annat än "knäckt", men jag behövde detta för att hon skulle förstå att hon är lägre i rang än jag. Hon är gansk låg i rang i flocken, men försöker klättra ibland, då testar hon även mig (eller gjorde). Ryggningen har funkat jättebra i de lägena.

Sedan vill jag även säga att man faktiskt utmanar hästen. Har man en ranghög häst som tenderar bli farlig, får man räkna med att den kanske inte ger sig direkt.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

1 februari 2010 22:10

Intressant läsning. Ska så smått börja träna min lilla snart två-åriga fröken. Idag fick hon stå med tränsbett en liten stund. Helt ok tyckte hon. Lite konstig smak kanske... Hon är precis som sin mor snabb och het. Att befästa stopp och stanna på ett tidigt stadium är nog a och o för att få henne att bli en bra kompis :)

http://www.nissebus.bloggagratis.se

 
Viveca

Viveca

1 februari 2010 22:13

Oj, vilken lång kommentar.
Vill bara tillägga en sak: De flesta oönskade beteenden går även utmärkt att nonchalera. Ge positiv förstärkning för önskade beteenden och nonchalera de oönskade.

Men att en häst inte följer, utan springer på och förbi och försöker dra med en som en vante när man leder går inte att nonchalera;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

1 februari 2010 22:29

Gitte: Vad spännande och roligt!
Bett är nog inte så gott;)
Ja, stanna och följa är viktigt och så himla roligt när de förstår och blir glada över att göra rätt:)
Lycka till! Det ska bli roligt att följa er på bloggen:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards