Sparvöga

Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Kärlek och pyssel...

Av Viveca - 14 februari 2011 14:44

Hej på er! Hoppas ni har en fin alla hjärtans dag!

M är och slänger en del av sitt skrot:) En jättefin present för jag är ganska trött på alla billik här runt gårdsplanen.


Annaras väntar jag på hovslagaren som egentligen skulle kommit i morse, men han ringde och undrade om han kunde komma på eftermiddagen istället. Visst det går väl bra, tyckte jag. Vilda har varit himla duktig och inte förstört bandaget.


I fredags var det dock genomvått och jag fick byta alltihop, annars har vi bara förstärkt regnhuvorna. Tre huvor har det gått åt och nu är de slut. Hon har nu bara omslag med silvertejp om. Hon har förvisso tröttnat på dagliga inspektioner och förstärkning av bandaget. Att matte har nackspärr gör inte det hela bättre. Den lilla envetna lägger all sin tyngd på höger framhov. Hon till och med lyfter höger bak för att fördela tyngden "rätt". Lyft! Lyft! Med en knuff i sidan lyder hon och hon är inte elak bara envis.


Såg ni senaste avsnittet (dvs nästa veckas) av Ponnyakuten. En duktig liten kille har problem med sitt envisa sto Fenja. Jag skrattar så jag gråter när jag ser henne. Jag skrattar inte åt killen. Han är jätteduktig och jag förstår hans frustration helt och fullt. Jag skrattar åt att hästen är så otroligt lik Vilda i lynnet så om hon hade tillåtits så hade hon gjort precis som hans lilla sto. GDG (går det så går det), och testas det görs det allt:)


http://svtplay.se/v/2324837/ponnyakuten/del_6_av_16?cb,,1,f,-1/pb,a1364150,1,f,-1/pl,v,,2324837/sb,p122052,1,f,-1


Var ute och lekte lite med hästarna i hagen förut

        


Först släppte jag upp dem i den övre hagen. Vilket var väldigt uppskattat. Vilda galopperade på kommando;) Sedan körde vi lite följa John. Vilda tröttnade ganska snabbt och Marko fattade inte först. Drog av en gren att ha som pisk och testade om Marko accepterade den. Japp, inga problem. Körpisken är läskig, men en gren den kan man både klia sig med och äta...hästlogik;)


Vi övade lite förflyttningar, åt sidan, back och fram. Marko var väldigt duktig och lyhörd, men jag fick hjälpa honom till en början att förstå sidoförflyttningarna. Är övertygad om att han hade flyttat sig snabbare för pisken än för grenen;) Men jag vill inte ha en häst som är hispig och rädd för körpisken så det var en jättebra början.


Sedan var det Markos tur att hålla i pekpinnen:

      


Gick in och värmde mig med en kopp kaffe. Tittar ut genom fönstret och ser att Marko tuggar och försöker spotta ut något, men inte riktigt lyckas.

Springer ut och ser att han fått ut något som hänger ur munnen:

  

En orm av fetvadd från Vildas omslag. Det är som att ha småbarn igen!


Övre delen av omslaget/bandaget var avtuggat, så jag fick klippa loss och rensa. Tog in Vilda och lindade nytt upptill. Om det är i maskopi de arbetat vet jag inte, men nu hoppas jag de ger attan i bandaget tills P har varit här.


Passade sedan på att vänja Marko vid grimskaftet överallt på kroppen. Idag var han helcool. Duktig kille! Jag kunde slänga det över ryggen, nacken och rumpan samt låta det dingla ned på andra sidan utan att han spände sig det minsta:)


P har lovat att ta med selen i dag så nu hoppas jag vi kan sätta igång mer med den lille Marko:

  

Ha en bra dag alla!

 
 
Ann

Ann

14 februari 2011 20:28

Försöker dona lite så jag med med mina hästar!
Hoppas det gick bra med hovslagarn! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

14 februari 2011 21:02

Tycker det är perfekt att passa på när man gör annat med lite miljöträning och hantering.
Ja, det gick bra och vi fick låna sele till Marko samt en liten "lektion" i förberedelser inför inkörning:)

 
Gitte

Gitte

14 februari 2011 23:02

Ser ut som en trivsam alla hjärtans dag. Även om hästarna busar bort bandagen.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Viveca

14 februari 2011 23:22

Jadå, den har varit lugn. M var hemma idag pga förkylning men var piggare på em så han fick en del gjort och vi kunde umgås lite. Det blev en riktigt bra dag trots bushästar:-)

 
Stina

Stina

15 februari 2011 06:29

Som att ha småbarn .... tack, jag vet =)

Såg ponnyakuten igår. Ja jisses vilken envis liten ponny *s* jag sitter oxå och blir full i skratt =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

15 februari 2011 08:01

Undrar vad de ska hitta på härnäst, eller förresten jag vill inte veta. Bättre det blir en överraskning. Marko hade en lång tuss av svansen som hängde och släpade i marken i morse. Vet inte vad han fastnat i?

Den ponnyn är extremt lik Vilda i sättet. Inte det minsta rädd som vid lastningen t.ex men med en egen stenhård vilja.

 
ylle

ylle

16 februari 2011 09:37

Marko har tydligen vissa lärarambitioner? Eller vill han bara ta pinnen för att ge igen litet på Dig?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

16 februari 2011 10:57

Grannen kom förbi och undrade om jag piskade hästarna med pinnen;) Kanske Marko tog henne på orden och ville visa matte hur man gör?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards