Sparvöga

Alla inlägg den 11 maj 2009

Av Viveca - 11 maj 2009 18:38

Taggad av de senaste framgångarna begav jag mig till stallet och byggde en liten bana i paddocken. Ett L av bommar, vilket vi använt tidigare. Det kan man använda både till cavaletti och som en gång att träna precision i. En liten fyrkant ca 1.5x1,5m med koner i hörnen och ett lågt hinder av två bildäck och ett rör.


Vilda fick på sig träns och bett idag och hon tog bettet utan muta, men fick en äpplebit när det var på plats.


Vi tränade från marken först och hon var jätteduktig på att göra halt och sedan stå stilla tills jag smackade. Hon ville äta i vanlig ordning "Nu jobbar vi, sade jag" och smackade. Då gick hon framåt igen. Vi gick igenom L´et både framlänges och baklänges. Vi gjorde vändningar i den lilla rutan (svårt) och tog det lilla hindret i både skritt och trav. När hon var inställd på att jobba(trodde jag) satte jag upp försökte styra ut henne igen. Men, nej det var inte poppis att jag drog i tyglarna. Jag försökte ta lätta tag i dem, men eftersom hon körde ned huvudet och åt var jag tvungen att ta i. Sedan lätta tag åt det håll vi skulle, men nej Vilda ville inte. Jag la till pisken på rumpan för att få henne framåt då började hon backa och "simma" med bakbenen. Till sist tog hon några steg framåt. Jag berömde henne och sedan samma visa igen.


Jag satte av och gick banan med henne ett tag igen och satte upp igen. Till sist kunde vi skritta en långsida, men sedan var det stopp. Jag fick henne att gå fram, göra halt, stå stilla, rygga, gå fram göra halt, stå still, sedan satt jag av. PUH!


Hon var duktig men mäkta irriterad på bettet och jag kände att jag var för hård med tyglarna, men övning ger färdighet!


Nästa gång går det nog bättre i alla fall om vi rider ut i skogen och på vägen istället, men då måste jag ha med mig någon.


Rom byggdes inte på en dag...


Ett litet tillägg: när jag analyserar sådant som inte funkat brukar jag oftast komma fram till att jag varit otydlig mot hästen på något sätt. Idag kan det varit min sits och mina hjälper som var felaktiga, då jag var alltför koncentrerad på hur jag skulle använda tyglarna och hur hon skulle förstå bettets inverkan. Tidigare har hon ju ridits i stort sett utan tygelhjälper, även om Duallygrimman har använts så har hon kunnat flytta sig för vikthjälperna och lite skänklar (När man väl fått upp huvudet ur myrsloksställningen). Det blir en ny nöt att knäcka:)

Av Viveca - 11 maj 2009 11:46

Är just hemkommen från ett möte i kommunen där jag arbetar. Den 6/6 ska vi ha en utställning för att presentera verksamheterna och hur de samverkar för en trygg och säker kommun. Jag kommer att representera HLR-utbildningen för vuxna. Det skall bli spännande.


Igår hade jag en funderarkväll. Jag måste göra träningen ännu roligare för mig och Vilda. Tog fram bruksridningsregler och övningar. Det kan nog vara bra övningar både uppsuttet och från marken för att få en trygg och säker häst. Då blir ridningen mer ändamålsenlig och jag och hästen får små uppgifter att lösa istället för att bara "vela" runt i paddocken.

Här finns lite att läsa om bruksridning för den som är intresserad: http://www.bruksridning.se/


bild hämtad från cenetshop

Så här roligt kan man ju ha det med koner:)


Att backa genom bommar som ligger i en L eller T-formation, tror jag hon klarar redan nu. Att göra halt och stå stilla x antal sekunder blir nog det svåraste:)


Ha det bra!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards