Sparvöga

Alla inlägg den 20 maj 2009

Av Viveca - 20 maj 2009 11:24

Hade svårt att sova inatt. Dåligt samvete över att jag andvänt pisken på Vilda. Jag försöker att i all träning göra allt så positivt som möjligt och inte vara för hård. Men det var bättre än att sitta och dra henne i munnen. När jag inte vet om hon förstår vad hon ska göra är jag aldrig hård mot henne eftersom hon måste förstå först innan hon kan utföra det jag ber henne om. Igår visste jag att hon förstod, men helt enkelt hellre ville gå runt och ansa längs paddockens kanter. Det funkade ju också bra, men mitt hjärta gör ont ändå. Jag är kanske lite mesig?


Sedan tror jag att vi övat för mycket på att rygga. Det är en underkastelsegest och kanske har jag förstört lite av hennes självförtroende och framåtbjudning pga detta. Ryggningen var ypperlig att använda när hon förut ville rusa förbi mig på promenader. Bra, när hon skulle backa ur stallet ibland. Bra, när hon står för nära stänsgslet och någon ska in i hagen. Eftersom hon är så duktig på detta använder jag kommandona stanna, backa för att få henne följsam innan själva träningen då hon oftast försöker hitta på saker för att komma undan. Det blir också en anledning att ge henne beröm och få henne att känna sig duktig när hon lyder så bra. Ska nog vila henne från ryggandet ett tag.

Usch att jag alltid ska överanalysera allt. Nästa gång är nog allt som vanligt igen.


Idag ska jag vara en fantastisk fotbollsmamma och stå i bingocaféet och nu måste jag baka (gjorde inte det igår).


Lite stressad.. ridskola med E först sedan bingo.

Hoppas på en trevlig dag med hästen imorgon.

Ps. Glöm inte tävlingen!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards