Sparvöga

Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Tankar om hästhantering..

Av Viveca - 21 januari 2011 08:55

Hej alla!

Härom kvällen såg jag andra avsnittet av Ponnyakuten. Jag gillar verkligen det programmet. Jag tycker i motsats till Havrepappa att det är bra att de visar problemen utan att ingripa. Om familjer med en svårlastad ponny har lastat utan skyddsutrustning, sunt förnuft eller utan en gnutta hanteringsförstånd minst hundra gånger tidigare så är det bra att de visar exakt hur de bär sig åt.


Sedan kan jag tycka att det är bra om folk i allmänhet använder skyddsutrustning som handskar, stålhätteskor och annat vid lastning. Även om "vissa" lär sig det den hårda vägen;)


Men diskussioner om hjälm och säkerhetsvästar hit och dit försvarar inte hur litet krut ridskolor och andra lägger på säker hantering av hästarna eller av hur litet de lär ut om hästars kroppsspråk och hur hästar fungerar.


Har skrivit det förut någonstans, men gör det igen:

Ridskolorna borde börja där man skall börja: från marken. När barnen kan hantera ponnyn från marken med ömsesidig respekt, tillit och när hästen är följsam och lydig då, först då är det dags att sitta upp. Men det är bråttom att få åka på ryggen. Det är bråttom att börja tävla. Det är bråttom att lasta hästen som inte vill, vågar eller litar på att det går bra.


Lektionerna skulle kunna börja i hagen där man bara iakttar hur hästar beter sig. Hur de uppfostrar, leker och umgås. För om man kan läsa signalerna så vet man när det är dags att hålla sig undan, när det är ok att gå in i hästens privata utrymme, när hästen trivs eller inte trivs, är grinig, glad etc.


  


Så här testar jag följsamheten, vilket lätt kunde appliceras innan uppsittning på ridskolan med. Tio minuters följa John! Bara ett litet tips;)


Ibland kan jag tycka att bara barnen har på sig hjälm så kan de skickas in till den mest integritetsfulla ponnyn utan att be den om lov och börja klappa och gosa i boxen. Ponnyn försvarar sig mot attacken och blir stämplad som en sur och farlig häst som bara de "tuffa" barnen vågar närma sig utrustade från topp till tå. Den onda cirkeln är ett faktum. Här borde barnen istället lära sig hur man respektfullt närmar sig en annan individ och hur man läser av dagsformen och humöret på hästarna.


Något annat som slår mig är efter att ha läst en del inlägg på forum om hästhantering är att många som försöker lösa problem med t.ex. sparkande hästar står långt bort från hästen för att inte bli träffade. Har alltid lärt mig att jobba nära hästen och jag har stoor erfarenhet av en liten sparkhäst. Hade jag jobbat längre ifrån så hade jag inte klarat mig undan med lårkakor utan frakturer hade varit ett faktum. Men det viktigaste av allt är att jag aldrig hade kommit tillrätta med problemet om jag hållt avstånd. Såg ni tjejen med sprayflaskan i Ponnyakuten? Bara genom att gå nära hästen skapade hon tillit och det gick lättare med en gång.


Fick även en kommentar i ett forum där jag lagt in bilder på tömkörning av Vilda. Oj, vad nära du går. Du kan bli sparkad. Ok, så här är det: En häst som litar på en sparkar inte när den arbetar. Litar inte hästen på dig (eller du på hästen) och det finns risk att den sparkar då är inte tiden mogen för att tömköra.


  


Gör om och gör rätt! Då är det antingen dags att länga tömmarna om man väljer att inte ta tag i tillitsproblemet, vilket kan växa istället. Eller så tar man tag i problemet genom att jobba på tilliten tills man vet att det är säkert att gå bakom, gå vid sidan gå framför, stå och gå överallt utan att hästen känner sig hotad.


Visst finns det situationer där man gör bäst i att hålla sig undan som t.ex när två hästar bråkar. Att som liten människa gå emellan är inte att rekommendera.


Men när kommer de riktiga hästskolorna? Det känns som om det är hög tid. För om så många har problem med sina hästar så är det något som fattas. Och i de allra flesta fall är det inte hästen som är problemet utan människorna runt den.


Ha en bra fredag alla!

Jag firar den med mammografi och inköp av torv med min lilla bil, glömde säga till att jag behövde firmabilen idag;)

 
 
Carin

Carin

21 januari 2011 10:00

Jag läste Havrepappas inlägg och har även sett avsnittet nu. Något som jag reagerar på är svaret från SVT. Hur kan man skapa en serie med stora "farliga" problemdjur tillsammans med barn och sen inte ha klara riktlinjer för hur "säker hantering" bör ske. Jag har full förståelse för att de belyser problemet först och sen gör något åt det. Men som i exemplet med lastningen. Att ens låta barnet hålla i linan, utan hjälm, utan säkerhetsväst och utan handskar är SVT´s fel! Var är riktlinjerna om "säker hantering"? Jag kan ju tycka att för att ens få vara med i en serie borde de redan från början finnas regler att följa. Sen anser jag personligen att föräldrarna borde ta ett större ansvar eller lägga ner "hästeriet" om man är så okunnig...

Lycka till med torven! (men hade du inte kunnat beställa helpallar och få det levererat hem i stället)

Kramen/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Viveca

21 januari 2011 10:15

Visst kunde Svt haft riktlinjer, men då hade man ju inte sett problemet som det ser ut i verkligheten. Så här går det till och säkert är inte denna familjen ensam om detta.

Barnen är föräldrarnas ansvar. Likväl som man tjatar om att ha på mössa när det är kallt. Att de ska ha på hjälm när de ska köra moppe etc. så är det föräldrarna som ansvarar för sina barns väl och ve även här anser jag.

Fler borde ta tag i problemen innan de blir så här allvarliga.

Men kunskap får man genom erfarenhet eller genom att ta hjälp av någon med erfarenhet. Ridskolor är ett ypperligt forum för att lära ut mer än att sitta på hästen. Det är egentligen det minst viktiga av allt. Föräldrarna borde även vara med på hanteringsutbildningar.

Helpallar hade varit bra, men trodde det skulle gå åt mindre pga halmen. Vi har egen lastbil så vi kan åka och köpa en pall, men nu blev det litet akut;)

 
Stina

Stina

21 januari 2011 14:57

Problemet är, tror jag, att dom flesta inte inser att det troligen är DOM och deras hantering som är problemet. Inte hästen.
Den dag man inser det, och är kritisk till sig själv när saker går galet, så är man halvvägs till att lösa problemet tror jag !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

21 januari 2011 17:09

Det tror jag med och själv analyserar man allt in i minsta detalj. Skulle vara skönt att skylla på hästen ibland;) men det skulle nog inte ge något gott resultat.

 
Carin

Carin

21 januari 2011 23:49

Vad menar ni? Är det inte ALLTID hästens fel, allting? *himlar med ögonen och ser förbryllad ut*

Jag tror samtidigt att allting är väldigt regisserat... Har tyvärr sett hur det funkar "bakom kameran" vid andra dokusåpor och detta är nog inget undantag. Därav menar jag att SVT, för sin egen säkerhets skull, borde se upp med hur de framhåller hantering. Fan vad jag låter präktig... Tror ändå det är föräldrarna som är boven i dramat i slutändan! Varför curlar vi så satans mycket hela tiden?! *brusar upp igen, sorry*

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Viveca

22 januari 2011 15:42

Självklart är det hästens fel Carin;) Det är bara att snäppa upp den lite så löser sig allt väldigt snabbt:)

Självklart är det regisserat. Det skall man vara medveten om. Annars hade det inte blivit någon dramatik alls. Men problemen finns där likväl och det räcker att gå in på "Bukefalos" så ser man vad otroligt vanligt det är med liknande problem.

Föräldrarna har en jättestor roll i det hela, men saknar verktyg många gånger att förstå och lösa problemen. Alla är kanske varken intresserade av hästar eller vill förstå. De vill väl att barnen skall få rida eftersom barnen vill det. Curling är inte nyttigt. Hela uppväxten och uppfostran skall ju gå ut på att skapa självständiga och ansvarsfulla individer. Genom att curla barnen gör man dem bara en björntjänst.

Jag tycker det hela är mest ledsamt. Barnen i detta fallet mår dåligt, föräldrarna blir frustrerade, hästarna är inte heller tillfreds med situationen.

Du behöver inte vara "sorry":)

 
Pernilla

Pernilla

22 januari 2011 12:12

Åh så bra skrivet. Det finns så mycket okunskap och så liten vilja att inse att problemen inte är hästens utan människans. Att lära sig läsa och förstå hästarna är det absolut viktigaste i all hantering av hästar tycker jag. Det är därför SvRf är så himla dåliga - de lär ut sina säkerhetsrutiner och blir så upprörda när man ifrågasätter dem. Men att lära sig läsa och förstå hästen - det finns inte på utbildningsskalan.
Hoppas det gick bra med torven i lilla bilen :)

http://hastliv.blogspot.com

Viveca

22 januari 2011 15:35

Tack och kul att du är här och kikar in:)
Som sagt tror jag att det beror på att allt ska gå så snabbt. Även när man skapat ett jätteproblem med sin häst så vill man ha en s.k Quick-fix. Det får inte ta sin tid. Jag är ingen expert, men hade man fått bättre guidning av ridskolan så hade man varit bättre rustad även när man skaffar egen häst. Är sugen på att skriva en bok om detta. En guide till att förstå hästen som kan användas av ridlärare, barn och deras föräldrar. Även om min kunskap är begränsad så skulle jag själv lära mig mycket på vägen genom att ta reda på mer:) På ridskolan här har man faktiskt en del temakurser och clinics bl. a. något som kallades "säker häst" Där de genomförde en del miljöträning med hästarna. Tycker det är bra när det går åt rätt håll.

Torven är hemma, dock var balarna halvfrusna när jag köpte dem, men de tinar väl:)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

22 januari 2011 14:53

Hejsan!
Hittade hit via Stinas blogg :)

Tittade på ponnyakuten efter att ha läst ditt inlägg. Mycket intressant!

Jag tycker att folk ofta är snabba med att skylla problemen på hästen...den är bara dum! Istället för att fundera över varför problemet uppstår och hur dom kan förändra sitt eget beteende!
Tänkvärt!!!

http://monzan.bloggplatsen.se

Viveca

22 januari 2011 15:20

Hej och Välkommen!
Det är självklart lättare att skylla på hästen. Det är även lättare att skrika, hota och slå än att försöka förstå vad man själv gör fel. Det som jag tycker är värst är hur ridskolor faktiskt inte heller tar tag i problemen eller snarare skapar problem.

Kommer ihåg när jag var liten och gick på ridskola "Rappa till honom när han är dum" "Hårdare" Om hästen vägrade vid ett hinder kunde ridläraren stå med pisken i högsta hugg och slå hästen över hindret. Varför? Jo, det gick fortare än att ta tag i problemet. Alla ungar skulle ju över hindret inom lektionstid. Vad skapade man? En trygg ponny/häst som gillade hopplektionerna. Nej, knappast.

En hel del har hänt sedan 70 - 80-talet, men en hel del lever kvar. Det är så fruktansvärt bråttom. Ett djur formar man inte till en trygg individ på det sättet, men man kan få det till det mesta genom att hota, skrika och slå. Detta var ju bara ett exempel. Det finns ju många grader på skalan.

 
kicki

kicki

22 januari 2011 19:24

ridskolan där jag har mina hästar jobbar just utifrån det du beskriver, att kunna läsa o förstå hästarna. att kunna rykta leda o hantera osv väger lika tungt som att rida.
en stor anledning till att jag trivs så bra där, vi tänker så lika Marika o jag =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

22 januari 2011 19:48

Skönt att höra:) Och alla ridskolor är inte skräp, men det är för litet fokus på allt annat än ridningen många gånger.

I det moderna samhället lär vi oss inte längre från våra äldre släktingar. Oavsett om det gäller barnavård, huskurer eller hästmannaskap. Vi tappar kunskap och behöver andra forum för att ta del av andras kunskap och erfarenheter för att inte helt bli av med det vi kallar sunt förnuft.

 
Ann

Ann

22 januari 2011 22:19

Jag gillar inte dokusåpor i allmänhet, har sett ponnyakuten någon gång bara, är det med tobbe L?
Av det jag sett så gillar jag honom men kan väl inte säga så mycket om programmet eftersom jag inte sett det.
Men jag vet att jag också tycker att man borde om inte innan så åtminstone när man börjar rida även få lära sig att hantera hästen från marken. Och håller med om att föräldrar nog är en stor bov i dramat när det blir tok.
Hur många gånger har man inte på tävling sett "tokiga ponnyföräldrar"?
Har en vän som också lärde ut "hästvett" på sin ridskola, hon hade halva tiden teori och hålla på med hästen och halva passet ridning.
Tyvärr så håller inte hon på längre...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

23 januari 2011 18:06

Det finns mycket skit i den genren, men Ponnyakuten är ett av de bättre programmen. Ja det är med Tobbe:)

Det finns nog många goda exempel och eldsjälar till ridlärare. Hoppas den goda viljan sprider sig och att barn och föräldrar förstår nyttan av allt det andra som inte är ridning.

Ikväll kommer del tre. Ska försöka se det avsnittet på tv. Brukar oftast titta ikapp på Svt-play:)

 
Ann

Ann

24 januari 2011 08:56

Tobbe gillar jag! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

24 januari 2011 14:18

Han är duktig. Och jag såg inte del tre på tv igår. Det var del två på tv så jag fick titta på del 3 på datorn;) Förvirrat!

 
ylle

ylle

24 januari 2011 17:06

Jag håller med er alla och ordagranet med Pernilla här ovan! Skulle just säga att jag känner till EN ridskola (Marikas) där barnen från början får lära sig just att läsa hästarna mm mm, men Kicki hann före mig!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

25 januari 2011 07:37

Verkar vara en riktigt bra ridskola:-) Hoppas fler tar efter. Oftast tycker jag man mest hör om clinics eller kurser för vuxna när det gäller hantering och sådant.

 
M

M

1 februari 2011 16:33

Har inte läst alla andras kommentarer... hinner inte just nu för jag smygläser lite på jobbet innan jag ska ut o röra på mig. =)

Jag vill bara säga att jag håller med dig. Har inte sett alla avsnitt av ponnyakuten. Har sett avsnitt 3 o 4 för den här säsongen bara (på svt play) men även om man skulle kunna tycka att de äventyrar säkerheten för de som har problemen så är det ju faktiskt så att de har klarat sig alla andra gånger då inte tv fanns med o nån expert.

Håller också fullt o fast med dig i dina hästskoletankar... om fler ändå kunde börja tänka i rätt ände... så många som aldrig kommer till det stadiet att de förstår o jobba på grunden FÖRST

http://grankott.blogg.se

Viveca

2 februari 2011 12:27

Ja de har klarat sig alla andra gånger med. Om man går in på Havrepappas blogg och kollar in alla otäcka bidrag till hans tävling så kan man konstatera att många av de skadorna inte hade kunnat förhindras av säkerhetsutrustning. Men flera av dem säkert genom ett annat tänk och förståelse av hästarnas kroppsspråk. Om man dessutom har sett fler avsnitt än det första av ponnyakuten så ser man att de faktiskt bär hjälmar och västar denna säsong. Att sporrar inte bör bäras vid lastning är ju också ganska självklart. Med mindre snobberi och mer hjärna hade ridsporten varit något helt annat än den är idag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards