Sparvöga

Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Fördomar...

Av Viveca - 25 november 2011 10:17

Hej alla!

Inspirationslösa Viveca här. Gårdagen var tråkig, hästarna hade tråkigt och jag fick inget gjort, igen!

Vilda har inte blivit riden på en hel vecka. Vet inte när det hände sist. Kanske förra vintern när hon hade sin infektion/hälta och det var isigt. Jag får lite dåligt samvete, men vet sedan tidigare att vila kan vara bra ibland. Fast tjocka hästar bör motioneras;) Marko har jag som mål att aktivera minst en gång i veckan helst två eller tre. Vilda rids normalt tre till fyra dagar i veckan. Så idag och i helgen är det hästande på schemat. Jag har gjort i ordning ett schema på en whiteboardtavla för att peppa mig själv. Vet att jag brukar ha lite dippar ibland, men de brukar gå över.


Idag blåser det som attan, så vi får gratis miljöträning i alla fall.


Så till Doris lilla hundvalpen.


Tyvärr är det ju så att American staffordshire och flera liknande raser har oförtjänt dåligt rykte och jag inser att det är något jag kommer att få tampas med.


Varför är det så?


Har forskat lite i detta för jag tycker inte man skall lyssna på fördomar utan försöka hålla sig till fakta så mycket som man bara kan. Det räcker inte med: "Jag känner en som..." oavsett om det är positivt eller negativt för rasen/raserna.


Media är en stor bov i detta, inte minst kvällstidningarna. De säljer många lösnummer genom att peka ut de s.k Kamphundarna. Förr var det dock andra raser som pekades ut. Schäfern var utsatt till exempel. Jag minns även om jag var barn då att det talades/skrevs om Schäfrar som huggt människor mot strupen m.m Schäferns rykte som farlig har dock utplånats med tiden.


Vad beror detta på? Jo, att fel människor skaffar dessa hundar. S.k gangsters använder hundarna som symboler att skrämmas med. Medias bild av hundarna spär på farlighetssymboliken vilket egentligen bara gynnar de oseriösa ägarna. Förr ägde många s.k A-lagare Schäfrar och miljöerna de vistades i var inte de bästa för hundarna.


Här är lite mer fakta för den som är intresserad.


Här är även en nidbild av hur insatta journalisterna egentligen är:


 



Lite rolig tycker jag:)


Själv har jag mest erfarenhet av den engelska varianten: Staffordshire bullterrier. Mina föräldrar är inne på sin andra hund av den rasen. Den första blev 16 år och min äldsta dotter var nyfödd när de skaffade henne. De är otroligt barnkära och kallas i England för "Nannydogs". Överhuvudtaget väldigt människotillvända och tillgivna.


Sedan skall man inte sticka under stol med att de är envisa som synden. De har också ganska hög smärttröskel. Så i ett potentiellt hundslagsmål så ger de sig inte i första taget oavsett vem som började. Mina föräldrars nuvarande hund blev attackerad av en Chihuahua-terrier-blandning nyligen och fick en skada i en led. Som tur var hann de dela på hundarna innan något mer hände. Staffen gjorde ingenting. Hade hon gått till motangrepp så hade förmodligen allt skyllts på henne. Samma lilla hund gick även till angrepp på den förra hunden. Den gången gick mamma emellan och blev biten av Chihuahuan.


Att ha hundilskna hundar lösspringande oavsett storlek är ansvarslöst. Att ha pli på sin hund oavsett ras är A och O. Individer av alla raser kan vara ilskna mot andra hundar och vet man om det får man rätta sig därefter. Har man en hundilsk hund är det dock svårt att hindra andra lösspringande hundar att komma fram till hunden. Därför bör man som hundägare checka av om det är ok att hunden hälsar på andra hundar oavsett hur snäll ens egen hund är.


Man bör lära sin hund att fråga sin ägare om den får hälsa. Hundar behöver inte hälsa på andra hundar i tid och otid. Går man med en sådan hund i stan så får man stanna var tredje meter och risken att det blir konflikter ökar ju med frekvensen.

Här är tips från Hundcoachen Fredrik Steen (som är min nya idol) gällande detta:


Det var lite om detta.

Blir spännande att se hur väluppfostrad Doris blir;)

Ha en bra dag alla!

 
 
Kicki

Kicki

25 november 2011 18:55

SJÄLVKLART!

vilken hund som helst blir farlig med fel uppfostran! Men vissa raser har ju närmare till att bli riktigt aggressiva än andra och det är ju det som utnyttjats med tex staffarna. och som du säger, förr var det dobermann, schäfer och rottisar som jagade skräck i folk när de hölls av fel händer...
personligen tycker jag staffarna är mysiga och anser inte alls att det är en "farlig ras", det är ju folk som gör dem farliga... jag är nog generellt mer avvaktande mot en pudel eller annan småhund isåfall.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

26 november 2011 10:57

Skönt att höra att fler inte delar fördomarna. Det som är synd är att många är rädda helt i onödan. Att ha respekt för okända hundar och inte gå fram till dem utan att kolla med ägaren är en sak men att vara riktigt rädd en annan.

Jag är nog lite som du angående småhundar, men det beror nog inte på hundarna i sig utan att många mindre hundar också har bristande uppfostran och dessutom känner sig mer hotade tror jag om man går fram till dem. Enda gången jag blivit hundbiten var av vår egen lilla Chihuahua-cairnterrier. Han hade gömt sig under täcket i föräldrarnas säng och jag skulle gå ut med honom före skolan. Jag smög för att inte väcka dem. Han hade inte kommit när jag lockade på honom eftersom det regnade ute och då ville han hellre vara inne(och kissa;)) Jag lyfte på täcket med ansiktet nära hunden och viskade: Picco, och skrämde antagligen honom rejält. Han hoppade upp och bet mig i läppen...

 
Kim

Kim

26 november 2011 11:38

Håller med Kicki.
Och det där små hundarna är ofta ettriga, bortskämda och helt ouppfostrade.
Det är väl lite som små ilska ponnyer som inte fått lära sig hur man bör uppföra sig.

Här är jag faktiskt lite rädd när jag träffar på en Staffe som går lös eller i långt koppel, för ägarna är ALLTID unga killar som behöver känna sig tuffare och de har ingen som helst koll på hur en hund fungerar.
Anordnade (olagliga) hundslagsmål sker tydligen fortfarande här på ön, mindre än förr, men det sker fortfarande.
Och hur de tränar dessa hundar vågar jag inte tänka på :((

Det finns ett undantag här nere i stan en gammal tant som har en jätte gullig Staffe som hon promenerar med i stan varje dag, dom är så gulliga ett lite omaka par, hon gammal fin skör dam och han en ung stark muskelknutte.

Hoppas whiteboardtavlan fungerar :)
Kram



http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

26 november 2011 15:17

Jo det är nog så att många mindre individer blir mindre arbetade med och man kan stå ut med det, medan större både hästar och hundar måste man ha styrning över. Fast jag tycker nog att det borde vara samma för alla.

Att folk håller på med hundslagsmål är vidrigt och tycker även tjurfäktningar samt hundkapplöpningar är djurplågeri.

Nja, den fungerar även om jag är lite impulsiv och kanske inte gör precis det som står på den;)
Kram

 
ylle

ylle

26 november 2011 12:34

Härligt med ny fräsch header!
Kloka funderingar om hund-fördomar där! självklart hänger det på ägarna och deras samspel med sin hund om det ska bli en bra hund! Alla raser kan nog ha sina skräckexempel!

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

26 november 2011 15:09

Tackar!
Ja, det är synd bara att media skall förstora och förvränga saker och ting bara för att sälja lösnummer. De som är mindre insatta eller pålästa blir ju rädda.

 
Ann

Ann

26 november 2011 23:16

Håller med dig där, det beror på ägarna hur hunden blir.
Oavsett ras.
Alla raser kan bli ilskna men vissa raser kräver lite mer än andra av sina ägare.
Och det där med ettriga småhundar, man blir kanske som man blir behandlad?
kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

27 november 2011 09:38

Så är det nog:)
Kram

 
Stina

Stina

28 november 2011 06:07

Jag har nog mer fördomar om de folk som skaffar såna här hundar än hundarna i sig.
Jag kan inte komma på en enda sån här hund som jag träffat som ägarna haft pli på och dom skaffas ofta pga tuffhetsgraden tyvärr dvs dom kommer till fel folk.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

28 november 2011 07:55

Tyvärr har de blivit populära i fel kretsar och hos folk som inte borde ha djur överhuvudtaget. Men det finns många undantag fast de kanske inte är ute efter samma uppmärksamhet och därmed inte syns så mycket. Hoppas ge en annan bíld av både ägare och hund:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards