Sparvöga

Alla inlägg den 7 september 2009

Av Viveca - 7 september 2009 23:06

Åkte till stallet för att städa ur boxen på gammal torv inför vintern. Vilda verkar trivas jättebra nu med sin hagkompis. Hon verkar mindre rastlös. Det var en av de andra hästarna hon gick med som hon var ganska rädd för ett tag, men jag trodde det hade lagt sig nu när hästen ifråga varit där ett tag. Kanske var det en av anledningarna till att hon rymde hela tiden? Svårt att veta, men nu verkar hon trygg och elen är på ;)


När jag var ute och tömde skottkärran såg jag att Vilda vilade middag. Var tvungen att fota och kela lite med henne. Hon var som i dvala och njöt riktigt av att bli smekt över pannan och ögonen.

Liten tupplur


Jag som hade tänkt träna lite, men passade på att greja lite till i stallet en stund tills hon var pigg.


Idag tog vi den spanska "snyggosadeln".

   

Jag har varit lite rädd att använda den efter att jag åkt runt på den. Denna gång spändes gjorden väldigt ordentligt och jag dubbelkollade flera gånger;)


Väl i paddocken gick vi en liten uppmjukningsrunda i vanlig ordning och sedan kom det svåra. Att sitta upp. Pallen stod framme, men när jag flyttade den närmre Vilda för att nå, tyckte hon plötsligt att den var jättefarlig och backade. Jag fick henne att gå fram och nosa på den, men hon ville inte att den skulle stå bredvid henne, trots flera försök. Vi gick runt lite till och till sist ställde jag mig på en upp och nedvänd plastback. Vågade inte ställa den på högkant (har redan testat det en gång för mycket), alltså var den lite för låg.


Istället försökte jag ta sats och svinga högerbenet graciöst över sadeln, men AJ! Jag sträckte vänster skinka, vilket gjorde att jag inte kunde svinga benet ens ograciöst.


Tänkte en stund. Vilda stod helt still och väntade på sin osmidiga ryttare. Satte sedan foten i stigbygeln, efter att ha kollat att sadeln satt på ordentligt. Ett litet lätt kliv och snabbt upp för att inte den bomlösa sadeln skulle bli sned eller ännu värre åka runt. Japp, det gick ju bra!


Lite istadighet till en början, men fick igång henne till sist och idag var det hon som ville trava. Efter en stunds delade meningar om vilken gångart som gällde och åt vilket håll vi skulle svänga blev vi mer sams och jag försökte tillämpa det jag lärt mig på kursen. Korta stunder funkade det bra. I en övergång från skritt till trav kändes det perfekt och Vilda frustade nöjt.


Hon överöstes med beröm, eftersom det gör henne väldigt stolt och mer motiverad, samt för att jag blir så väldigt glad.


Sedan tränade vi på lite volter i skritt och trav. Vi tränade på halt, ryggning och framåt, allt i ett svep (skulle det vara). Halten och ryggningen funkade perfekt, men sedan ville hon gärna fundera en stund på om hon skulle gå fram igen. Med lite gräs som belöning fattade hon snabbare. Vi höll bara på en liten stund för jag vill inte tråka ut henne när det gäller ridningen.


Vi gjorde halt mellan två bommar precis som vi gör när vi tömkör där fick hon vila med kel och beröm. Sedan tillbaka till stallet för hovvård och tillbaka till hagen igen.

Det var en trevlig stund idag.


Sedan blev det stressigt värre. E hade låst ute sig och M med i ösregnet. Min mobil var bombarderad av samtal och sms (har den inte på i stallet, eftersom det ändå inte finns någon mottagning där). Snabbt hem och låsa upp för dem och en försäkringssäljare från Folksam(?). Jag skakade snabbt hand med honom och kom på att hela handen var kladdig av hovtjära (oj då). Efter handtvätt iväg till mataffären. Hem igen, lagade mat, körde E till fotbollen. Hem igen duschade, sedan möte på jobbet (puh). Tur man har de där timmarna i stallet där tidsuppfattningen bara försvinner.


Alltså vet jag bara att jag red en liten stund, men hur länge? Ingen aning, men kvalitetstid var det i alla fall:)

Ha det bra alla!

Av Viveca - 7 september 2009 09:09

Efter lite krångel kommer så bilderna. Tyvärr hade jag en hel del bilder på halva hästar pga min sega kamera, men några hela hästar och människor fastnade trots allt:)


Häst och ryttare kommunicerar

Först prövar vi genom att gå tillsammans. Här i perfekt harmoni:)


Vi kan också!

Se så fint vi kan, avslappnade:)


Vi stannar tillsammans

Synkroniserade i en halt:)


Lite småprat


Nu uppsuttet

Emelie o Pippi


Lyssnar och lär

Lite instruktioner


Renée o Tim

Dagens mest matchade ekipage. Fina:) Renée o Tim


Renée o Tim


Vår trevliga värdinna har suttit upp

Maria o Buster. Jättefina:)



Fint ekipage, dålig fotograf;)


Ni var så duktiga allihop. Jag är djupt imponerad och hoppas på fler kurser, då ska mitt lilla yrväder få följa med. Hon hade älskat det:)


Ha det bra alla!



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards