Sparvöga

Direktlänk till inlägg 6 september 2009

Ute på egen hand...

Av Viveca - 6 september 2009 15:49

Kursen igår var givande, men hade nog gett mer om jag hade haft med Vilda. Vi fick bla skritta, trava och galoppera (utan häst) för att bli medvetna om våra rörelser och balans. Mycket nyttigt. Själv hade jag tyngdpunkten åt höger dvs. obalans. Det visste jag redan, men har nu verktyg för att göra något åt det. Det gör också att Vilda slipper bli sned om jag nu kommer ihåg att tillämpa det. Jag har lite bilder på de andra som var med med sina hästar, men får kolla först om det är ok att jag lägger ut bilderna.


Jag var jättetrött när jag kom hem denna gång hade min egen lilla valnöt fått jobba. Precis när jag duschat och brett mina mackor för att åka till jobbet, ringde L från stallet. Vilda var ute och srang på vägen och hon fick inte tag i henne. Hemtjänsten hade tydligen sett en brun ponny på vägen vid kyrkan. Den lilla fulingen som verkligen ogillar att gå åt det hållet när vi promenerar eller rider;) Kan själv, minsann.


M var ändå på väg åt det hållet med lastbilen, men väl framme hade L fått tag i henne, så nu får hon vara i hagarna precis vid stallet, där det finns el. Hon verkar dock glad och nöjd med sina hästkompisar där. Så nu hoppas jag att hon stannar i hagen. Det är väl roligt med en självständig häst som vågar undersöka saker i sin omgivning, men det kan bli ganska farligt.

Ha det bra alla!

 
 
Emelie

Emelie

6 september 2009 19:51

Lägg upp bilderna :p

http://enapelsin.blogspot.com

 
Berith

Berith

6 september 2009 19:55

Vilda vill upptäcka världen på egen hand , en tuff madamm ;)) Men ack så farligt...hoppas att hon nu stannar inne i hagen !
Ha en mysig söndagskväll !
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

6 september 2009 20:32

Berith: Ja hon verkar tuffare på egen hand:) Nu har hon mycket mat i hagen, trevligt sällskap och el på stängslet, men hade faktiskt gått in i en inhägnad runt bäcken idag. Där gick hon fram och tillbaka i bäckfåran. Bra! Då fick hon badat också;)
Ha en mysig kväll du med!

Emelie: Då lägger jag upp lite bilder:) Mailar dig och Maria några med:)

 
Stina

Stina

7 september 2009 18:42

Jag som absolut är sned/obalans blev ju jättenyfiken på "verktygen" du fick ?

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

8 september 2009 00:19

Lite svårt att förklara så här, men att känna till var man har sin mittpunkt att slappna av och hitta balansen, genom olika metoder. Jag kan nog inte förklara riktigt, så här, men hon kommer med en bok i höst/vinter där ridsystemet är beskrivet. Själv har jag läst en hel del i Sally Swifts bok "Centered riding". Hennes beskrivningar om centrering och balans är inte helt olikt dessa metoder. CL pratar om funktionell ridning, och att ju mindre man försöker kontrollera eller forma desto mer måste hästen göra, vilket ger "bättre" rörelser.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards